Zespół Kopalnie Krypto - środa 10 maja 2023
Otwarta ekonomia cyfrowa - marzenie czy rzeczywistość?
Metaverse, czyli cyfrowy świat przenikający się z rzeczywistym, nie doczekał się jeszcze powszechnej ani znaczącej adopcji. Może to wynikać z faktu, że istniejąca technologia jest przeznaczona dla odbiorców, którzy jej nie chcą lub jeszcze jej nie rozumieją. Obecnie Metaverse wydaje się być skierowany do twórców NFT oraz graczy. W rzeczywistości niewielka liczba aktywnych twórców promuje swoje produkty dla specyficznej, nielicznej podgrupy graczy.
Podejście do świata wirtualnego było zbyt dosłowne. Fakt współdzielenia sieciowej „piaskownicy” przez różnych graczy nie czyni z niej gry. Tym bardziej nie oznacza to, że ludzie będą gromadzić się w parkach i przestrzeniach koncertowych tego wirtualnego świata, aby nabywać zasoby cyfrowe od dostawców. Nie ma również pewności, że będą poświęcali swój czas i środki na interakcję z tymi zasobami. Podejście typu „jeśli zbudujesz to pierwszy, oni na pewno przyjdą” tutaj nie wystarczy.
Spoglądając na możliwe sposoby korzystania z Metaverse można przyjąć kilka założeń. Przede wszystkim Metaverse powinien stawiać użytkownika na pierwszym miejscu. Klienci chcą mieć dostęp do odpowiadających im zasobów cyfrowych. Zarówno oni, jak i twórcy wybrali już prawdopodobnie ekosystemy, w które będą się angażować – niezależnie od tego, czy będą to gry, sieci społecznościowe lub miejsca przechowywania swoich zasobów cyfrowych. Klienci chcą mieć możliwość kupowania, przechowywania, sprzedawania i interakcji ze swoimi aktywami w wybranych przez siebie wirtualnych ekosystemach. Chcą jednocześnie zachować spójną tożsamość sieciową i portfolio. Sami twórcy chcą natomiast takiej samej ochrony swojej własności intelektualnej, jaką posiadają poza Metaverse.
Metaverse został zbudowany od złej strony. Jego tworzenie powinno zacząć się od doświadczenia użytkownika, który powinien otrzymać powód do angażowania się w ten nowy świat. Zamiast tego Metaverse zaczął od zapewnienia twórcom przestrzeni do sprzedaży towarów cyfrowych. Napędzany pragnieniem „bycia pierwszym” otoczył się murem, wokół którego tłoczą się inni użytkownicy.
Chia Network proponuje inny sposób. Przede wszystkim należy pozwolić użytkownikom – zarówno twórcom i konsumentom – wybrać swój ekosystem, zapewniając im narzędzia umożliwiające angażowanie się w nowe gry i wszechświaty. Jeśli zrobi się to w odpowiedni sposób, konsumenci będą mogli posiadać i przenosić treści między wirtualnymi wszechświatami. Twórcy natomiast będą mogli tworzyć zasoby w preferowanym przez siebie ekosystemie, a następnie przenosić je na inne środowiska. Naturalnie jednocześnie będą w stanie chronić swoje źródła utrzymania i własność intelektualną.
Interoperacyjność ma kluczowe znaczenie
Aby otwarty Metaverse i gospodarka cyfrowa mogły się rozwijać, użytkownicy muszą mieć możliwość posiadania swojej tożsamości i zasobów wirtualnych, które mogą tworzyć i kupować w różnych ekosystemach. Otwarty Metaverse powinien kierować jego twórców w stronę interoperacyjności, a nie konkurencji. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie jednego Nexusu (zestawu połączeń) narzucającego wszystkim arbitralne specyfikacje. Chia Network, jako współzałożyciel Open Metaverse Foundation, może reprezentować głos użytkowników w tworzeniu przyszłych standardów interoperacyjności.
Chia Network wierzy w otwartą gospodarkę cyfrową i dysponuje technologią, aby zacząć ją wdrażać już dziś. Na ten moment bardziej liczy się zastosowanie odpowiednich bloków konstrukcyjnych niż brakująca technologia. W jaki sposób można połączyć wszystkie osiągnięcia (NFT, tożsamość cyfrowa, integralność danych), aby stworzyć otwartą ekonomię cyfrową?
Platforma programistyczna CODE
Zespół Chia Network wiedział, że dzięki swojej technologii oraz platformie programistycznej CODE może umożliwić twórcom włączenie ich dzieł do gospodarki cyfrowej Web3, kultywując tym samym kwitnący ekosystem przeznaczony dla nich i konsumentów. Gdy Chia Network badało wyzwania związane z implementacją i obszarem, w którym platforma powinna zostać wdrożona jako pierwsza, odpowiedź nasunęła się sama – gry wideo.
Pierwsze iteracje Metaverse skupiały się na graczach i studiach gier. Działo się tak, ponieważ środowiska te są szybkie i chętne do adaptacji. Czują się także komfortowo z nowymi technologiami i różnorodnymi modelami w swoich ekosystemach. Poprzez współpracę z branżą gier wideo Chia Network może uczyć się i wdrażać swoją platformę programistyczną wspólnie z najbardziej zaangażowanymi odbiorcami. Takie podejście zapewni sprawiedliwą równowagę między twórcami a użytkownikami.
Informacje o tworzonej przez Chia Network grze pojawią się w naszym serwisie już niebawem.